пʼятницю, 5 лютого 2016 р.

Конспекти уроків

Тема: І.Франко «Фарбований Лис». Зміст казки, головні і другорядні           персонажі. Особливості літературної казки, відмінність від народної.

Мета:  Продовжити знайомство школярів зі змістом казки І.Франка «Фарбований Лис», визначити головних і другорядних персонажів твору, вчити відрізняти літературну казку від народної; розвивати вміння працювати з книгою, вчити учнів робити висновки літературознавчого характеру; удосконалювати техніку виразного читання; виховувати повагу, пізнавальний інтерес до творчості І.Франка, зневажливе ставлення до лицемірства.
Тип уроку: комбінований із використанням інноваційних  мультимедійних     технологій.
Обладнання: портрет І.Франка, бібліотечка творів письменника для дітей, учнівські малюнки до змісту казки, роздатковий матеріал.

Хід уроку
Епіграф
Тисячі речей забудете, а тих хвилин, коли люба мама чи бабуся розповідала казки, не забудете до смерті                           Іван Франко

І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. «Мозковий штурм».
- Що таке казка? (Казка — захоплююча розповідь про вигадані події і явища, які сприймаються і переживаються як реальні, в якій діють фантастичні незвичайні герої).
 - Назвіть частини казки. (Зачин, основна частина, кінцівка).
 - За змістом казки поділяються на:
—     казки про тварин (найдавніші);
—      фантастичні казки (поєднують міфічне, фантастичне і героїчне);
—      соціально-побутові казки (мотиви з повсякденного життя).
- Яка казка вважається літературною? Літературна казка – це казка, яку написав автор.
- Назвіть збірку казок І.Франка. («Коли ще звірі говорили).
- Що таке афоризм? (Афоризм — стислий, влучний і легкий для запам'ятання вислів, що в яскравій формі виражає глибоку думку).
- Які казки літературного походження ви вивчали у 4-ому класі ? («Лисичка-кума» І.Франка, «Біда навчить» Лесі Українки, «Хлопчик Валь» Михайла Слабошпицького, «Жевжик» Всеволода Нестайка, «Лумпумчик» М.Чумарної).
2. Учні підготували загадки. Давайте їх послухаємо.
Про яку тварину ідеться?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Слово вчителя.
Казковий світ – чарівний і неповторний. Мандрувати його стежками завжди цікаво й повчально. Казка вимагає особливої атмосфери, тому вона – символ домашнього затишку, родинної злагоди. Сьогодні ми з вами поринемо у світ казки.
Тож будьте мов ангелики,
Щоб казка чарівна
Сполоханим метеликом
Не пурхнула з вікна.
А казка закликає нас
В невидані світи
Веселками устелені…
Ходім мерщій туди.
 Сьогодні ми попрацюємо над змістом казки І.Франка «Фарбований Лис».
Ваш однокласник підготував нам розповідь про цю тварину.
Доповідь учня.

ІV. Основний зміст роботи.
За розвитком дії казку можна умовно поділити на три частини:
—  Життя Микити до пригоди у місті.
—    «Чудесне» перетворення.
—    Царювання Лиса Микити і розвінчання його «культу».

Опрацювання ідейного змісту казки І.Франка «Фарбований Лис».
Розкажіть про спосіб життя Лиса Микити. Чому полювання Лиса завжди було вдалим? Які риси характеру йому в цьому допомагали?
Яка подія різко змінила життя Лиса Микити?
Про що думав Лис, коли сидів у діжці з фарбою, і тоді, як побачив себе вранці?
Чому лісові мешканці так швидко повірили пройдисвітові?
Чи змінилося щось у житті звірів, коли царем був Лис Микита?
Як звірі покарали Лиса Микиту?
Чи тільки Лиса висміяв І.Франко в казці «Фарбований Лис»? Обгрунтуйте свої міркування. Яка головна думка твору?
Чи сподобався вам Лис Микита? Чому? А як ви оцінюєте поведінку звірів?
Гра «Так чи ні».
Лис Микита був дуже хитрим.
Лис пообіцяв у селі украсти гуску.
Лис сховався у коморі.
Лис сховався у діжці з фарбою.
Лис був пофарбований у зелений колір.
Вовк дуже зрадів, побачивши Лиса.
Звірі дуже зраділи, що у них з’явився новий цар.
Тестові завдання.
Хто є автором казки «Фарбований Лис»
а)  Тарас Шевченко;
б)  Іван Липа;
в)  Іван Франко
Куди Лис вирішив іти на полювання?
А) в ліс;
б) до курятника;
в) до міста.
Лис стрибнув у діжу, яка стояла у дворі, де жив …
а) бондар;
б) стельмах;
в) маляр.
    4. Кого першого зустрів Лис Микита, повернувшись до лісу?
А) Вовчика-Братика;
б) Ведмедя;
в) Кабана.
     5.Хто , зі слів Лиса Микити, виліпив його з небесної глини?
А) Цар звірів;
б) Святий Миколай;
в) Дід Мороз.
Лис Микита спочатку був добрим царем, бо …
а) не треба було самому ходити на лови ;
б) не хотів ображати звірів;
в) не хотів, щоб його впізнали.
Як Лис Микита назвав себе ?
а) Цар звірів;
б) Наймудріший Лис;
в) Звір Остромисл.
Чому Лис Микита не виходив в дощ на вулицю і не чухався в присутності інших звірів?
А) Боявся вогкості і мав гарні манери;
б) щоб не  видати себе;
в) був забобонним.
Скільки царював Лис Микита?
А) один місяць;
б) один рік;
в) покине випала вся шерсть.
Хор звірів заспівав йому…
а) соло;
б) ораторію;
в) кантату.
Як звірі зрозуміли, що Лис їх ошукав?
А) пішов дощ і фарба змилась;
б) його пізнав хтось із друзів;
в) він не витримав і «задзявкотів по лисячому».
Яка головна думка казки?
А) Засудження нечесності , користолюбства, хитрування.
Б) Розповідь про пригоди Лиса.
В) Страждання Лиса, який упав до діжки з фарбою.


4. Порівняння народних та літературних казок. (Слайд 4)
5.Визначте тему та ідею казки «Фарбований Лис». (Слайд 6)
Тема – зображення історії хитрого Лиса, який постраждав через свій обман.
Ідея – засудження користолюбства, нечесності, висміювання пихатості та зарозумілості людей, схожих на Лиса Микиту.
У ч и т е л ь.
У творах художньої літератури діють герої. Їх може бути більше або менше, але про одного-двох героїв, розповідається докладніше.
4. Визначення головних та другорядних героїв казки. (Слайди 7-8)

V. Хвилинка відпочинку

Ми старанно потрудились,
Наші спинки потомились.
Із-за парт устаньмо тихо,
Щоб не було в класі лиха.
Всі навшпиньки підіймімось.
Руки вгору, в боки, вниз,
До сусіда повернись
І привітно посміхнись.
Годі! Трохи відпочили,
Знов за парти тихо сіли.

VI. Вибіркове читання.
1. Знайдіть і зачитайте у тексті уривок, де ми вперше зустрічаємось з Лисом. Яким постає перед нами Микита?

—      Знайдіть і зачитайте уривок, як поводиться Лис Микита у місті? Яким тут постає він перед нами?

—      Порівняйте поведінку Микити у І і II частинах казки. Чи однаково поводиться Лис у місті і у лісі між звірами?

—      Знайдіть у тексті уривок, де описано «чудесне» перетворення Микити. Зачитайте.

—      Знайдіть у тексті і зачитайте уривок, де описана поведінка Микити при зустрічі з Вовком (тобто момент, коли Лис зрозумів, що Вовк його боїться). Зачитайте в особах (намагайтесь передати голосом, інтонацією ту зверхність, поблажливість, з якою хитрий Лис звертається до Вовка).

- Зверніть увагу на мову казки, її народність. Якими засобами Франко зумів їх передати? (Використання фразеологізмів, власне української лексики. Мавпа Фрузя знімає вроки; згадується Святий Миколай; гурт звірів нагадує українських селян).


VII. Літературознавчі дослідження учнів. (Компаративний метод).
1.Сюжет казки «Фарбований Лис» (мандрівні сюжети). Індійські мотиви казки. Порівняльна таблиця.

10 оповідання
1 книги «Панчатантри » Казка «Фарбований Лис» Івана Франка  
1. У лісі жив шакал Чандарава. 1. У лісі жив хитрий Лис Микита.  
2. Від голоду він подався до лісу. 2. Похвалився, що в білий день на базарі вкраде курку.  
3. Сутичка з собаками по дорозі до міста. 3. Лис у передмісті, сутичка з собаками.  
4. Рятуючись, скочив у казан із синьою фарбою. 4. Рятуючись, скочив у ка­зан із синьою фарбою.  
5.Шакал у лісі — переполох; його хутро синє, як у бога Шиви. 5.Лис у лісі – переполох.
 
6.Шакал каже, що створе­ний Брахманом і пома­заний на царство.
6.Лис каже, що виліплений Святим Миколаєм із небесної глини і помазаний ним на царство.  
7.Царювання шакала, нові порядки, вигнання ша­калів. 7.Лис – добрий цар.
 
8.Чандарава почув зави­вання шакалів, сам за­вив і цим виказав себе. 8.Микита почув завивання молодих лисичок, сам завив і виказав себе.  
9.Шакала роздерли на дрібні шматки за ошуканство. 9.Микиту роздерли на дрібні шматки за ошуканство.  
10.Заключний вірш — мораль.
10.Приповідка: «Пізнався, як на фарбованім лисі».



2. Афоризми до казки «Фарбований Лис»:
1.               Не має бути щось одне на серці, а інше на вустах.
2.               Коли білу свою честь ти встиг почорнити, Забагато треба вод — її відбілити (Іван Максимович).
3. Визначай смак не за шкаралупою, а за ядром. (Г.Сковорода)
4.  Кому вдалося раз збрехати, тому вже віри більше не ймуть (Левко Боровиковський).
VIIІ. Підсумки.
1. Головними дійовими героями казки є звірі. Але чи є лицемірство, користолюбність, брехливість тощо рисами характеру справжніх (живих) звірів? Ні! То кого ж має на увазі автор, про кого він пише, чиї вади висміює? (Людські вади і людей).
  Як ви думаєте, як ставиться розповідач до свого літературного персонажа (обговорення).
2. «Займи позицію» (Слайд 9)

   Казки І.Франка вчать юне покоління добру, справедливості, гуманізму, засуджуючи підступність, пихатість, лінь. Пройде ще чимало часу, і не одна дитяча голівка, забувши про все, вчитуватиметься у вічно захоплюючі, цікаві й повчальні казки безсмертного Каменяра.
3. «Мікрофон»
    - Якби мені було запропоновано написати казку, то в ній ішлося б про...
4. Оцінювання.
IX. Домашнє завдання.
 Підготувати характеристику образу Лиса Микити.

Немає коментарів:

Дописати коментар