Тема уроку: Особливості будови опису природи. Письмовий твір-опис картини в художньому стилі
Мета:
ознайомити учнів із особливостями будови твору-опису природи; cформувати вміння знаходити такі описи в текстах та аналізувати їх; удосконалити вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення тексту; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту-опису, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати власні твори-описи природи у художньому стилі; розвивати культуру усного мовлення, увагу, спостережливість, сприяти збагаченню й уточненню словникового запасу школярів; виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання уроку: мультимедійна дошка, зошити, пам’ятка «Як працювати над створенням власного твору?».
Методика та прийоми проведення уроку: контроль і самоконтроль, самостійна робота, «вільний мікрофон».
Епіграф уроку:
Ой яка чудова українська мова!
Де береться все це, звiдкiля i як!
Є в нiй лiс-лiсок-лiсочок, пуща, гай, дiброва,
Бiр, перелiсок, чорнолiс. Є iще байрак.
Олександр ПІДСУХА
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
1. Психологічна настанова учнів на написання твору.
2. Опрацювання епіграфа уроку.
IІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда за запитаннями.
1. Які стилі мовлення вам відомі?Назвіть особливості кожного з них.
2. Охарактеризуйте художній стиль мовлення.
3. Які типи мовлення вам відомі?
4. Охарактеризуйте опис. Які особливості цього типу мовлення?
5. Які види описів ви знаєте?
6. З якою метою письменники використовують описи природи у художніх творах?
7. Пригадайте, які мовні засоби використовує письменник для опису природи.
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Коментар учителя.
Складовими частинами опису природи є опис її окремих елементів. У художньому описі, крім інформації про природу, передаються ще й враження. Опис природи є одним із засобів характеристики персонажів у художніх творах.
«Відомим» в описі є назви предметів, а «новим» - ознаки цих предметів.
Мета художнього опису природи – створити її образ, емоційно вплинути на читача чи слухача, викликати певне ставлення до того, що зображується.
V. Колективна робота з текстом.
Вправа 1. Прочитайте текст. Зверніть увагу на особливості опису природи. Визначте стиль і тип мовлення тексту. Аргументуйте свою думку.
Текст у науковому стилі.
Вологі тропічні ліси – це густі зарості дерев та інших рослин, поширених у низинних областях тропіків земної кулі.
У вологих тропічних лісах видів рослин і тварин більше, ніж на всій решті частини земної кулі, але вчені продовжують відкривати все нові і нові види.
Вологі тропічні ліси розташовані біля екватора, тому клімат в них теплий. Назва «вологий ліс» походить від того, що в цих лісах випадає величезна кількість дощів – приблизно 2000-7000 мм в рік. В таких ідеальних умовах рослини ростуть дуже швидко.
Щоб дотягнутися до сонячного світла, котре їм необхідне для фотосинтезу, дерева у вологому тропічному лісі виростають дуже високими – їх висота може досягати 60-80 м. Крони цих дерев змикаються, утворюючи величезний купол, який затінює ґрунт, захищаючи рослини внизу від надмірного сонячного світла і вітру.
У дерев у вологих тропічних лісах корені розташовані зовсім неглибоко, тому що грунт, на якому вони ростуть, дуже бідний: за мільйони років великі рослини витягли з нього поживні речовини. Але рясне життя навколо залишає на поверхні ґрунту органічні речовини – залишки тварин і рослин – їх достатньо для того, щоб забезпечити харчування великим стародавнім лісах.
Запитання до тексту:
1. Що особливо вразило вас в описі?
2. Як ви розумієте виділені слова? Пояснити їхнє лексичне значення.
3. Назвати стильові ознаки поданого тексту.
4. Чи викорастино художні засоби?
VI. Формування практичних навичок опису природи.
Вправа 2. Прочитайте описи природи за фотографією в художньому стилі.
Чим він відрізняється від попереднього?
Переді мною фотографія тропічного лісу. На передньому плані зображення я бачу частину озерця, порослого лататтям та іншими водоростями. Ніби в дзеркалі, на спокійному плесі відображаються дерева, тому вода здається зеленою. Далі розкинулась невелика галявина, поросла соковито-салатовою травою, та кілька кущів. У центрі картини увагу привертають високі дерева. Мабуть, це пальми. Стовбури цих красунь рівні, без єдиної гілочки, і лише верхівку прикрашає розкішна смарагдова корона. Ліворуч розкинулися таємничі зарості, у яких, можливо, ховаються дикі тварини. Позаду синіють гори, укриті непролазними хащами. Угорі – блакитно-прозоре безхмарне небо.
Сельву можна з легкістю назвати одним з найбільш загадкових місць на нашій планеті. У цій дикій природі зачаровує різноманітність флори і фауни. Величезні простори незаймані і неприступні.
Зображення природи викликало у мене почуття зачарування, захоплення. Це як ковток свіжого повітря. Хочеться побувати у цьому мальовничому куточку, насолодитися красою й почути дивні звуки екзотичних птахів.
Вправа 3. Творчі завдання.
1. Дібрати епітети до ключових слів.
Дерева і кущі ; небо; озеро; повітря; ліс.
2. Продовжити речення у формі порівнянь.
1. Дерева стоять, мов... . 2. Вода в озері, як... . 3. Сонце усміхається, наче... . 4. Повітря лине, ніби... .
VII. Створення усного твору-опису природи.
7.1. Оголошення завдання учням.
Використовуючи подану нижче пам’ятку, усно скласти твір-опис природи в художньому стилі. Підібрати заголовок до твору.
7.2. Колективне опрацювання пам’ятки «Як працювати над створенням власного твору?».
Як працювати над створенням власного твору?
1. Добре подумай над темою майбутнього твору, визнач, який обсяг матеріалу він охоплює.
2. Визнач основну думку свого твору й намагайся провести її через усю роботу.
3. Склади повний і чіткий план, дотримуйся його у процесі написання творчої роботи.
4. Тему розкривай глибоко і всебічно.
5. Дотримуйся послідовності у викладі думок.
6. Висловлюй своє ставлення до того, про що пишеш, роби власні висновки, узагальнення.
7. Дотримуйся пропорційності частин твору.
8. Пиши охайно, акуратно, грамотно, не забувай про абзаци.
9. Перевір написане, якщо це усний твір, то потренеруйся його розповідати.
7.3. Складання плану твору учнями самостійно.
7.4. Складання усного твору-опису природи учнями.
7.5. Відповіді учнів.
VIII. Оцінювання учнів.
Аргументоване оцінювання творів учнів із взаєморецензуванням відповідей однокласників. Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми.
IX. Підсумок уроку.
1. Повернення до епіграфа.
2. «Вільний мікрофон»: «На сьогоднішньому уроці я…»
X. Домашнє завдання.
1. Уявити ситуацію, що вам з однокласниками випала нагода здійснити подорож до Карпат. Там ви мали змогу спостерігати за зимовою природою, яка вразила вас. Скласти твір-опис побаченої зимової природи в художньомустилі.
2. Намалювати ілюстрації до свого твору (за бажанням).
Немає коментарів:
Дописати коментар